Ergotherapeutische diagnostiek
Bij geriatrische onderzoeken

Twijfel je weleens bij het stellen van een ergotherapeutische diagnose?
Als ergotherapeut word je vaak gevraagd mee te denken in complexe diagnostiek. Dat kan spannend zijn — zeker bij vage hulpvragen of wanneer je zoekende bent naar de juiste aanpak. Zelfs met EDOMAH kan de diagnose onduidelijk blijven.
I
n deze cursus krijg je heldere uitleg, praktische denkmodellen en direct toepasbare handvatten. Je leert cognitief handelen observeren, interpreteren en vertalen naar een concrete diagnose en scherpe rapportage.
✔ Versterk je rol in diagnostiek
✔ Werk met wetenschappelijk onderbouwde denkmodellen
✔ Leer klinisch redeneren met vertrouwen
Wat kun je verwachten
In deze 4-daagse cursus ontwikkel je begrip van diverse brein- en denkmodellen, stap voor stap. Je past deze modellen direct toe op eigen casuïstiek, waardoor je het cognitief handelen van een cliënt nauwkeurig in kaart leert brengen. Leert doeltreffend redeneren op basis van observaties en vertaalt dit naar een ergotherapeutische diagnose. Bovendien leer je hoe je de verkregen diagnose op een heldere en effectieve wijze rapporteert aan de specialist. Een praktische en hands-on benadering om je vaardigheden als ergotherapeutische diagnostiek te versterken.
- Lesdag 1 en 2: anatomie en andere theoretische denk-procesmodellen die van belang zijn bij mensen met cognitieve beperkingen, waarbij theorie met praktijk wordt gecombineerd aan de hand van eigen ingebrachte casuïstiek.
- Lesdag 3: wat gebeurd er binnen geriatrische onderzoeken, welke meetinstrumenten worden er gebruikt en zijn van belang.
Lesdag 4: welke gegevens zijn van belang binnen de ergotherapeutische rapportage, psycho-educatie en welke rol speelt rouw.


